Het Swastika Ziekenhuis

mei 13, 2009

Het Slotervaart Swastika Ziekenhuis

Ik heb een spatader op m’n linkerbeen. Hij loopt van boven naar beneden. Hoe die daar komt, heeft niemand mij nog weten te uit te leggen. Ik merk er in ieder geval zo goed als niets van, maar dat kan veranderen en daarom moet ie verwijderd worden.

Om te weten hoe dat in z’n werk zou gaan, was ik vanochtend in het Slotervaart Ziekenhuis. Net buiten het terrein van het ziekenhuis stond een plattegrond die ik even bekeek om te zien waar ik moest zijn. Het Slotervaart Ziekenhuis, zo zag ik in één oogopslag, bleek gebouwd te zijn in de vorm van een hakenkruis. Met rechtsdraaiende armen, zoals het hoort. Goed, de armpjes van het Slotervaart Ziekenhuis steken iets uit, maar toch, het is overduidelijk een hakenkruis, u kunt het zelf hierboven zien.

In 1971 heeft toenmalig koningin Juliana de eerste paal geslagen. In 1976 heeft zij het ziekenhuis geopend. Het is dus van ver na 1945. Het ligt misschien aan mij dat ik het Slotervaart Ziekenhuis nu meteen met de nazi’s associeer. Want eigenlijk heeft het niet de vorm van een hakenkruis, maar de vorm van een swastika, het heiligste symbool uit het hindoeïsme.

Het hakenkruis, zoals destijds door Hitler persoonlijk ontworpen, is namelijk een achtste slag gedraaid. Om de vernieuwing en vooruitgang van de nazipartij te benadrukken. Het Slotervaart Ziekenhuis bestaat (ten opzichte van Noodrpool) uit louter rechte lijnen, en komt dus overeen met het eeuwenoude zonnewiel. Een symbool dat niet alleen populair was bij de Hindoestanen, maar ook bij de boeddhisten, de Grieken, de Romeinen, de Vikingen, de smurfen en de Germanen. Het staat voor oneindig bewustzijn, voor kracht, voor standvastigheid, voor de eeuwig durende cyclus van het leven, voor de manier waarop wij met problemen omgaan, voor de vier seizoenen, voor de vier windrichtingen en voor geluk. Maar ik blijf het vooral met de nazi’s associëren. Daarnaast kun je ook niet controleren hoe mensen het zien. Kom je bijvoorbeeld met een helicopter vanuit Amstelveen aangevlogen, dan zul je de swastika een achtste slag gedraaid zien, zodat het toch een hakenkruis is.

Maar goed. Daar ga ik mij dus aan die enorme spatader van me laten behandelen. In het Swastika Ziekenhuis. Door een Vlaamse chirurg die als een wervelstorm de behandelkamer in kwam denderen, aan m’n been voelde, de uitslagen van de scan bekeek en een paar instructies tegen z’n assistent blafte over dat m’n spatader ‘schoon gespoten’ moest worden en dat er POK op m’n dossier moest komen te staan. Daarna ging hij weer weg. De assistent verontschuldigde zich nog voor het onbehouwen optreden van de chirurg. Ze was er zelf meer van geschrokken dan ik, het was haar eerste kennismaking met de werkwijze van haar nieuwe baas. Ik mag dat wel, zo’n ouderwetse chirurg die van mening is dat z’n patiënten niet meer hoeven te weten dan goed voor hen is.

Bij de kamer waar de echo werd gemaakt hing bovendien een briefje op de deur. Dat ik mij niet hoefde te melden en gewoon kon gaan zitten. “Maakt u zich geen zorgen”, stond er duidelijk leesbaar.

NB: Voorts heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat Karst T. zich twee jaar geleden in het Slotervaart Ziekenhuis heeft laten behandelen aan voetschimmel…

4 Reacties to “Het Swastika Ziekenhuis”

  1. Paddy said

    Ik heb vannacht gedroomd dat ik enorm grote tanden had, herinner ik me nu opeens.

  2. Paddy said

    Oh nee, verkeerde topic! Aaaaaaaaargh!!!

  3. Molovich said

    Geeft niks. Het is in ieder geval goed om te weten waarover u droomde. Daar gaat het toch maar om.

  4. Richard said

    De droom over grote tanden onder een swastika post. Hmmm. Daar ga ik eens droomanalytisch over nadenken.

Geef een reactie

