Boom en Froger wachten situatie af

mei 11, 2009

Gordon, Froger en Boom

Tijdens het Eurovisie Songfestival in Moskou, zo hebben Russische homo-activisten aangekondigd, zal er een Gay Pride plaatsvinden. Aangezien de burgemeester van Moskou (Joeri ‘Talk to the hand coz the head won’t listen’ Loezjkov) homofielen als handlangers van Lucifer ziet, zullen de plaatselijke autoriteiten deze parade van homoseksuele medemensen met harde hand neerslaan. Als dat gebeurt, zo heeft Gordon aan de NOS verteld, vliegt hij ‘onmiddellijk‘ terug naar Nederland. De andere toppers, Jeroen van der Boom en René Froger, wachten de situatie af.

Wij zochten René Froger en Jeroen Boom op sportschool Flash in Almere Muziekwijk, waar Neerlands hoop in Songfestivaldagen zich warm loopt voor de grote dag.

René Froger is in een vrolijke bui. Hij lacht z’n joviale lach, deelt hier en daar schouderklopjes uit en knipoogt naar barvrouw Tina terwijl hij van zijn beide handen pistolen maakt en zijn tong in zijn wang klakt. Maar als ik het gesprek op Gordons aankondiging terug te vliegen en vooral het voornemen van René en Jeroen ‘de situatie af te wachten’ breng, is hij op slag ernstig: “In principe keuren Jeroen en ik het natuurlijk niet goed dat homo’s met geweld uit de straten van Moskou worden geveegd, maar, ja, hoe zeg ik dat nu?”
“Zoals het is”, valt Jeroen Boom hem bij. Ook Boom knipoogt naar Tina. “Homo’s zijn natuurlijk wel vervelend, als je heel eerlijk bent.”
“Precies”, lacht René Froger opgelucht. “En ik kan het weten, want ik heb er dus jaren lang met twee gewerkt. Niet dat ik dat van tevoren wist, natuurlijk. Had ik het wel geweten, was ik er nooit aan begonnen.”

Froger doelt op zijn samenwerking met Gordon en Gerard Joling. Wist hij echt niet dat beide volkszangers van de Griekse beginselen waren? “Ik wist van niks”, zegt de gezellige Amsterdammer, “mijn vrouw moest het aan me vertellen.” Froger barst in lachen uit en slaat Jeroen Boom op de rug, die hard mee lacht.

“Serieus”, zegt Froger serieus, “aanvankelijk heb ik het nog een beetje genegeerd. En het was wel lachen met ze. Maar op een gegeven moment hadden ze constant ruzie. En dan had die weer dit gezegd over de andere, en daarop die weer dat, en zo ging dat maar door. Gek werd je er van. Dus ik was blij dat het op een gegeven moment dusdanig de spuitgaten (sic) uitliep dat een van de twee, in dit geval dus Gerard, opstapte.”
“En toen kwam ik dus”, zegt Jeroen Boom terwijl hij een slokje van z’n A-drink neemt, “en met mij zijn de Toppers toch meer in balans. Want het was toch een grote nichtenshow, laten we eerlijk zijn.”

Froger knikt: “En nu hebben we nog steeds wel eens problemen, maar zoveel minder. Eén homo is toch makkelijker te handelen dan twee. Maar het blijft moeilijk.”
“Zoals nu bijvoorbeeld”, verduidelijkt Boom, “we zouden gaan oefenen. Maar wie is weer eens niet komen opdagen omdat hij met spoed naar het ziekenhuis moest wegens een wc-ontstopper die zich vacuüm had gezogen?”
“Wie dan?”, vraagt Froger.
Boom kijkt ‘m onbegrijpelijk aan en vervolgt zijn verhaal tegen uw verslaggever: “In ieder geval, het moet natuurlijk wel gezellig blijven, zo’n songfestival. En al die homo’s die dan de straat op gaan om elkaar met handtasjes te meppen, dat is natuurlijk vragen om problemen. Wat dat betreft begrijpen René en ik die burgemeester wel. Die wil gewoon een gezellig feestje. Wij weten uit ervaring dat één homo nog wel gaat, maar twee homo’s is vragen om problemen. Laat staan de hoeveelheid homo’s die die homo’s op de been willen brengen. Of moet ik zeggen: poot…”

Het is even stil. De twee kijken elkaar aan en barsten dan in een onbedaarlijk hard lachen uit.

2 Reacties to “Boom en Froger wachten situatie af”

  1. Paddy said

    Getver, wat een hoop stereotypen en discriminatie! Ik ga hier melding van maken, heer Molovich. Dit verhaal krijgt nog een staartje!

  2. Molovich said

    Een staartje van voren zeker, om met Gerard Reve te spreken.

Geef een reactie

