Wakker

april 23, 2009

bril

Er was een of andere dichtregel over de dood. Iets met wakker liggen en denken aan de dood. Denkend aan de dood ben ik wakker, ben ik wakker dan denk ik aan de dood. Zoiets. Maar ik kon er niet op komen.

Volgens mij was het van Remco Campert. Ik heb er een hele tijd over wakker gelegen, over deze dichtregel waar ik maar niet op kon komen. Ik probeerde maar aan niets te denken in de hoop dat de slaap dan zou toeslaan, maar de slaap sloeg niet toe. Het lukte ook niet om aan niks te denken. Ik dacht alleen maar aan de dichtregel die maar niet wilde terugkeren in mijn geheugen. En aan Martin Bril. En aan hoe alles eindigt. Mijn wakker zijn eindigde uiteindelijk ook. Enfin. De regel was van J.C. Bloem, bleek na een kleine zoektocht. En hij ging als volgt: “Denkend aan de dood kan ik niet slapen / En niet slapend denk ik aan de dood.”

Geef een reactie

